Advanced Threat Protection I Office 365

Av Julian Rasmussen | 16 June, 2017

Advanced Threat Protection i Office 365

Dataangrep er en reell trussel mot din bedrift, og de blir mer og mer avanserte og vanskeligere å unngå. Vi ser at angrepene blir mer sofistikerte. Gjerne kommer det en e-post med godt norsk språk som ser legitim ut, eller en e-post som ser ut som den kommer fra firmaets toppsjef.

Ofte havner ondartede eposter i innboksen til brukerne. Da er det fort gjort å klikke på et vedlegg eller en lenke som starter et angrep.

Office 365 har som standard et svært godt spamfilter, men den følger generelle regler og beste praksis for å hindre spam e-post. Ved å aktivere og konfigurere Advanced Threat Protection (ATP) i Office 365 får du en ekstra barriere som sikrer bedriften mot at uvedkommende får kjørt ondartede programmer på brukernes PCer.

ATP er en epostfilter-tjeneste som gir deg ekstra støtte mot avanserte angrep mot din bedrift.

Funksjoner som ATP gir deg er følgende:

  • Beskyttelse mot ukjent “malware” (skadevare) og virus
  • Sanntids-beskyttelse mot ondartede koblinger sendt via epost
  • Rapportering

Klarerte vedlegg

Vi konfigurerer opp hvordan ATP skal håndtere vedlegg.

Klarerte koblinger

Regelen for klarerte koblinger settes opp og man velger hvordan den skal håndtere forskjellige situasjoner.

Rapportering

Rapportering er tilgjengelig under “Sikkerhet og Samsvar” i Administrasjonssenteret. Her kan en zoome inn på de forskjellige grafene og søylene for å se hvilke avsender/mottaker-adresser som blir angrepet og hvilken type skadevare eller virus som blir forsøkt levert til brukerne.

Kort oppsummert er Advanced Thread Protection noe alle bedrifter bør vurdere å aktivere på sin Office 365 tenant. Lisenser for dette kan kjøpes separat som «Avansert trusselvern for Exchange Online». Om du allerede har Office 365 E5 lisenser i din tenant er tjenesten allerede etablert og det eneste som trengs er litt konfigurasjon.

Kontakt Point Taken i dag for å få rådgivning og hjelp til å etablere ATP i din bedrift.