Advokatfirma med smartere erfaringsdeling

Av Carin Andal | 23 April, 2018

Også advokatbransjen kjenner på økt digitalt fokus og en tøffere konkurransesituasjon. Anerkjente BAHR ønsker å utnytte den interne kompetansen enklere og mer effektivt.


Forretningsadvokatfirmaet BAHR er basert i Oslo og har i underkant av 200 medarbeidere. Firmaet ønsker å ligge i forkant av den teknologiske utviklingen som nå også påvirker advokatbransjen for fullt. Spesielt viktig for BAHR er kompetansedeling, og organisering av dette arbeidet på en mest mulig effektiv måte. Point Taken kom inn som partner for å fasilitere det berømte skyløftet. Intranettet lå da på en eldre plattform som BAHR ikke var fornøyde med, og ville at den nye plattformen skulle være skybasert.

Vi la grunnlaget ved å benytte Office 365, som både nytt intranett og nytt erfaringsarkiv er bygget på. Her ligger det både intern informasjon og erfaringsmateriale. De ansatte finner nyheter og retningslinjer og de kan snakke sammen. De har også et system for å synliggjøre hvor mye kapasitet hver enkelt har. Alt er samlet på ett sted og det er enkelt å finne frem, sier Kjetil Hovding fra Point Taken


Fokus på erfaringsdeling

Den nye digitale løsningen har gitt en rekke forbedringer funksjonelt, og det deles og kommuniseres på tvers av kompetanseområder og prosjektgrupper. BAHR har i mange år hatt et velutviklet erfaringsarkiv, men den tekniske plattformen skulle fornyes og et utvidet prosjekt ble satt i gang. Her samles caser, maler, presentasjoner og annen relevant informasjon som er brukt som grunnlag i de ulike sakene. Dette gjør delingen av erfaringer enklere og mer effektivt.

Om et team eller en advokat jobber på en ny sak kan de bruke erfaringsarkivet for å finne tilsvarende saker og dra nytte av jobben som er gjort og erfaringer andre kolleger har gjort. At dette ligger tilgjengelig gjør dette enklere og ikke minst mer effektivt, sier Hovding.

I BAHR er det Knowledge Manager, Henrik Fagerholt, som har hatt ansvaret for gjennomføringen av det tekniske løftet og overgangen til nye måter å jobbe på. Etter ca. ett år med den nye plattformen og arkivet ser han veldig positive resultater av løftet som er gjort.

Erfaringsarkiv og intranett er viktige verktøy for både kompetansedeling og internkommunikasjon, og for samarbeid. De ansatte blir også mer effektive og bruker mindre tid på å lete etter den informasjonen og kunnskapen de trenger, sier Henrik Fagerholt hos BAHR.


Henrik Fagerholt, Knowledge Manager i BAHR

Vil du høre mer om hva BAHR har gjort?
Ta kontakt med Knut Skogvold på telefon 900 95 088 eller send en
e-Post til kundeservice i Point Taken