Bli klar for GDPR før ferien med ClickDimensions

Av Malin Donoso Martnes | 28 June, 2018

Tidlig i mai kom ClickDimensions ut med en oppdatering som heter 9.2.0 eller GDPR-oppdateringen. I dette innlegget vil jeg skrive litt om hvilke nye funksjoner i denne oppdateringen som hjelper deg med å følge GDPR-regelverket.



Ikke hørt om GDPR? –Datatilsynet skriver: «EUs forordning for personvern, The General Data Protection Regulation (GDPR), blir norsk lov i 2018. Det betyr at vi får nye regler for personvern i Norge. Det nye regelverket gir virksomheter nye plikter og enkeltpersoner nye rettigheter.» Les deres veileder. (https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/veiledere/hva-betyr/)

Påmeldingslister og sider for påmelding
Du har fem nyhetsbrev og en kunde er påmeldt alle fem, men ønsker å melde seg av 1 av dem, da er det ganske upraktisk å kun ha en funksjon som melder kunden av alt. Global avmelding er upraktisk, men er ofte brukt. Skal du følge GDPR må abonnentene dine ha muligheter til å melde seg av nyhetsbrev og annen informasjon, men hvorfor ikke spørre kunden hva de ønsker å melde seg av. Når de klikker i en lenke fra en e-post vet ClickDimensions informasjon om abonnenten og kan fylle ut info, slik at abonnenten bare oppdaterer sin informasjon, de slipper å fylle ut alt selv.
Funksjonen for å ha abonnementslister har ClickDimensions hatt lenge, men nå kan du også benytte disse listene for SMS-utsendelser.

Bilde 1: Påmeldingslister

Du kan selvsagt også lage egne sider hvor abonnenter kan melde seg på, som du kan legge på dine nettsider, eller som lenke i signaturen din i e-posten. Samme type sider benyttes for avmelding, husk da alltid å gi tilbudet om å melde seg av alt.

Bilde 2: Sider for påmelding

Opt-in subscription management

Tidligere ble alle e-poster du ønsket, bortsett fra de som hadde meldt seg av, sendt. Denne løsningen følger ikke GDPR. ClickDimensions sitt svar er å lage en ny versjon som kun sender e-post til de som aktivt har meldt seg på abonnement. Når du aktiverer denne funksjonen vil det kun sendes ut e-post til dem som har gitt et aktivt samtykke – helt i tråd med GDPR.

Bilde 3: Opt-in subscription management

Kampanjeautomatisering
Alle påmeldinger og avmeldinger blir selvsagt automatisk oppdatert med kampanjeautomatiseringen. Husk å endre denne etter at du har skiftet til opt-in subscription management slik at den er knyttet opp til riktig påmeldingslister og e-postutsendelser.

Bilde 4: Kampanjeautomatisering

Transaksjonsbaserte utsendelser

Når du har slått på opt-in subscription management vil kun e-poster bli sendt til dem som har meldt seg på, men hva om du skal sende en automatisk bekreftelse på f.eks. påmelding til kurs, eller en evaluering? Da bruker du det nye feltet transaksjonsbasert utsendelse.

Bilde 5: Transaksjonsbaserte utsendelser

Hurtigutsendelser

Når du har slått på opt-in subscription management vil kun e-poster bli sendt til dem som har meldt seg på, men hva om du skal sende en automatisk bekreftelse på f.eks. påmelding til kurs, eller en evaluering? Da bruker du det nye feltet transaksjonsbasert utsendelse.

Bilde 6: Hurtigutsendelser

Oppdater sporingen på hjemmesiden Med ClickDimensions kan du spore trafikk fra din hjemmeside, med den nye metoden fra sist oppdatering kan kundene velge å ikke bli sporet. Man må klikke ok, eller klikke at man ikke ønsker å bli sporet.

Bilde 7: Sporing på web

Trenger du bistand til å forstå GDPR og få en bedre kontroll på ClickDimensions og markedsføring?
Ta kontakt med Knut Skogvold på telefon 90 09 50 88 eller e-post knut.skogvold@pointtaken.no for en uforpliktende dialog om muligheter